Jak powinny wyglądać regulaminy: sklepu internetowego, sklepu na Facebooku…?
3 min readE-commerce to branża, która ma w obecnych czasach niezwykłe powodzenie. Niemal każdy
biznes posiada dzisiaj swoją stronę internetową, a większość z nich prowadzi także sprzedaż internetową. Żeby jednak świadczyć usługi, ważne jest dokładne przygotowanie regulaminu, który sprawi, że klient będzie miał jasność w kwestiach prawnych.
Co muszą posiadać regulaminy sklepów online?
Regulamin sklepu internetowego to oparty na prawie konsumenckim zbiór zasad, których zobowiązuje się przestrzegać zarówno sprzedający, jak i konsument. Odpowiednio skonstruowany regulamin to podstawa. W zapisach muszą znaleźć się kwestie regulujące politykę zwrotów i określające odpowiedzialność sprzedawcy i kupującego. Niektóre wzory znajdziesz w sieci, ale dobry regulamin na pewno trzeba skonsultować z prawnikiem. Czytelny i zgodny z prawem regulamin sklepu internetowego przy wsparciu Informaticalegis.com będzie odpowiedni dla każdego rodzaju biznesu. Jest kilka podstawowych kwestii, które powinien posiadać regulamin zarówno sklepu internetowego, jak i firm świadczących swoje usługi przez social media. Poniżej opisujemy pokrótce, co powinno się znaleźć w regulaminie sklepu na Facebooku, a co w zapisach sklepu internetowego.
Regulamin sklepu na Facebooku i Instagramie – jak powinien wyglądać?
Do sprzedaży poszczególnych usług i produktów można używać różnych kanałów. Ich dystrybucja przez social media to popularny sposób na biznes. Jednak sklep na Facebooku czy Instagramie również wymaga przygotowania specjalnego regulaminu. Co prawda, jak już ostało wspomniane, w Internecie można znaleźć różnego rodzaju wzory i szablony, jednak tworząc własny biznes, warto taki regulamin stworzyć samodzielnie.
W przypadku sklepu na Facebooku czy Instagramie będziesz musiał w regulaminie umieścić politykę zwrotów, kwestie związane z płatnościami czy określić czas, w jakim klient maksymalnie otrzyma na przesyłkę. To, co nie musi znaleźć się w regulaminie to w tym przypadku cookies i polityka prywatności, którą to kwestię zawiera już regulamin poszczególnego medium społecznościowego. Z drugiej strony wymagana jest tutaj kwestia RODO – w regulaminie musisz zaznaczyć jakie dane będziesz przetwarzać i dlaczego. Warto także zaznaczyć, że realizując sprzedaż przez Instagram, Facebook, czy jakiekolwiek inne medium społecznościowe, będziesz zobligowany do przekazania kupującemu potwierdzenia zawarcia umowy sprzedaży.
Jak sporządzić regulamin sklepu internetowego?
Chyba najpopularniejszym zapytaniem odnośnie regulaminów sklepów online są te związane ze sklepami internowanymi, dostępnymi na różnych płaszczyznach sprzedażowych. Zapisy, które muszą znajdować się w takim dokumencie, są z góry określone i na pewno powinny zawierać politykę prywatności, kwestie związane z RODO, informacje o sposobie doręczania przesyłki, a także politykę zwrotów i reklamacji. W tym miejscu należy dołączyć także wzór formularza do odstąpienia od umowy. Regulamin sklepu internetowego powinien również zawierać informacje o metodach płatności. Skonsultowany z odpowiednią kancelarią regulamin sprawi, że nie będziesz mieć problemów prawnych, dlatego warto skorzystać z pomocy doświadczonych prawników.